Min graviditet

HIttade detta i dagboken på familjeliv.se - har skrivit ner en massa under graviditeten.
Himlans kul faktiskt.. ska Limpan på läsa (om han vill) när han blir äldre.



"Min graviditet


4/4-08  Testade Positivt (Först panik, som sedan övergick i total lycka)
14/4 UL såg bara något som slog på skärmen, är gravid i v.5+3
25/4 UL börjar se ut som en liten bebis, Gravid v.7+0
2/6 V.12 Inskrivning på Lovisamott, blodtryck 100/60, vikt: 60 kg, järnvärde 129, blodsocker 4,9, hjärtljud 160.
På eftermddagen fick jag en liten blödning och fick stoooor paaanniiik och trodde såklart att det var missfall, men det var ingen fara enligt barnmorska på förlossningen.
16/6 Lovisamott pga bruna flytningar - Pyret lever, puuh. Hjärtljuden låg på 155-160
18/6 Lovisamott, undersökning pga bruna flytningar - Allt såg bra ut, läkaren trodde att det hade med lågt liggande moderkaka att göra. Pyret gjorde kullerbytta i mammas mage på UL.
10/7 Stora UL på VIN - Allt såg bra ut, moderkakan ligger i framvägg. Är sååå glad att det gick bra, nu är det bara att fortsätta njuta :)
24/7 Pappa Jens kände första sparken på flygplanet påväg till Tokyo
7/8 V.22 Rutinkontroll på Lovisamott - Hjärtslag 150, vikt 63 kg, blodtryck 110/60.
29/8 - 25+3 * Mår underbart bra
2/9 v.26 Rutinkontroll kl. 17.00 - vikt 67, symfysmått: 25, blodvärde 117 (ordineras järntabletter= Hemofer) blodsocker 4,3, blodtryck 120/70, hjärtslag 150.
25/9 Mår toppen, men tiden börjar gå väldigt sakta nu. Känner av lite "tryck" neråt och lite små sammandragningar titt som tätt.
30/9 V.29 Rutinkontroll kl. 11.30 - Vikt 69, Symfysmått: 28, blodtryck 120/70, hjärtslag 150, fosterläge tvärs över. Blodgrupp A-positiv.
8/10 Mår bra, men börjar för första gången känna mig gravid = otymplig och osmidig. Börjar känna av den enorma tröttheten igen, även ryggont. Äter järntabletter morgon och kväll + blutsaft morgon.
17/10 Rutinkontroll v.32+2 - Vikt 70 kg, SFmått 30, Blodvärde 116, blodsocker 5,7, blodtryck 110/70 , Fosterläge: Säte, hjärtslag 135. Du ligger i säte så nu har du 3 veckor på dig att vända dig med huvudet neråt, annars försöker de vända dig och vill du inte blir det planerat kejsarsnitt och då blir inte mamma glad på dig :) Vill verkligen föda naturligt. För övrigt mår jag toppen, känner av ryggen mer och mer men vad gör det - "bara" 7 veckor kvar nu.
23/10 v.34 - Har mer och mer sammandragningar, känner mig trött och det börjar bli påfrestande att göra vardagliga saker som att städa tex. Både Jens och jag känner stor längtan efter förlossningen och bebis. I övrigt mår jag bra. Jens är helt underbar, kommer bli en sån bra pappa. Älskar honom över allt annat.
27/10 Föräldragrupp kl. 16.00 - Intressant, pratade om barnet och ammning. Det mesta hade jag läst om, men Jens tyckte allt var jätteintressant och nyttigt. Var som vanligt när man träffar nytt folk lite spänt, tror det blir bättre nästa gång.
2/11 v.34+4 - Känner mig väldigt orolig över att inte bebis ska vända sig neråt, tänker och grubblar ofta på det. I övrigt mår jag bra.
3/11   Föräldragrupp kl. 16.00 - pratade om förlossningen och dess olika skeden och om vilken smärtlindring som finns att få. Väldigt bra information även om man läst mycket innan.
9/11 Skrämde mamma och pappa, hade inte känt dig på i stort sett hela dagen, vi försökte få gensvar genom att trycka på magen men fick inget svar. Ringde därför till förlossningen och dem tyckte vi skulle komma upp. Väl uppe så körde dem en kurva, där de mätte hjärtlljud och sedan kom en läkare och gjorde ultralud. Allt såg och var som tur var bra. På UL såg vi att du hade massor av hår på huvudet :) Anledningen till att jag inte känt av dig under dagen var troligen att du låg med ansikte och ben in mot min ryggrad. Busunge.
10/11 Föräldragrupp kl. 16.00 - Besök på förlossningen. Känns jättebra och få besöka förlossningen, Maggan (barnmorskan) gick igenom vad som fanns inne på förlossningsrummet mm.
11/11 Rutinkontroll kl. 17.00 - Vikt 71, SF-mått 33, blodvärde 125 (ändå har jag inte ätit jätn på 3 veckor:) blodtryck 110/70, fosterläge tvären, hjärtslag 138.
Idag var även dagen då du skulle ha vänt dig till "slutläge" med huvudet neråt, men icke, du ligger kvar som en korv tvärs över i min mage och verkar stormtrivas så. Så nu har vi fått tid för vädningsförsök uppe på sjukan på måndag 17/11. SNÄLLA, lyd nu :) Puss
14/11 Jobbade jag min sista dag.
17/11 Vändningsförsök kl. 08.30 på VIN - Du lydde mammas och pappas önskningar, när vi kom upp till sjukan för att göra vändningsförsöket visade det sig att du har vänt dig alldeles själv till just idag :) På UL fick vi reda på din vikt just nu med, den uppskattades till ca 3 kg. Va glada vi blev, ligg kvar så nu och snart är det dags för dig att komma ut. Vi längtar och Älskar dig.
24/11 Rutinkontroll kl. 10.00 - v.37, vikt 71 kg, SF-mått 34, blodtryck 120/70, fosterläge neråt men rörligt, hjärtslag 145. Nu kan du komma när du vill. Vi lääääängtar.
8/12   Rutinkontroll kl. 10.00 - v.39, vikt 72 kg, SF-mått 35, blodtryck 110/70, fosterläge, neråt och ruckbart, hjärtslag 134.
9/12 Dagen D
15/12 Ingenting har hänt, nu har vi gått 6 dagar över tiden. Jag börjar bli riktigt less på det här nu. Har jävulskt ont i ryggen och det gör mig på dåligt humör. SNÄLLA skrutt, kan du inte komma ut snart.
17/12 v.41+0, extrabesök hos BM. Vikt 71, - 1 kg. SF-mått 35, blodtryck 110/75, fosterläge huvud neråt och fortfarande lite ruckbart, Hjärtslag 140.
Vi fick även en tid för undersökning och ev igångsättning, 24/12 kl 09.00 ska vi vara uppe på förlossningen. Blandade känslor, snälla titta ut tidigare!! Vi Älskar dig.
22/12 Du vill fortfarande inte titta ut, dagarna går väldigt sakta och både pappa och jag har väldiga humörsväningningar. Väldigt jobbigt psykiskt.
24/12 v.42+0 Besök på förlossningen, undersökning av dig och mig för ev igångsättning. Blev hemskickade och är välkomna tillbaka 26/12 för igångsättning.
26/12 Igångsättning 08.30
27/12 kl. 19.16 Kom vår Älskade lilla Linus till världen "



Kommentarer
Postat av: Jessica & Alva!

Så kul att ha sånt där kvar! ;)

2009-06-04 @ 19:38:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0