Mattips

Tips!

Igår gjorde min duktiga sambo en supergod vegitarisk lasagne, tänkte att jag skulle tipsa er om den.
Den var riktigt god och inte alls så fet som vanlig lasagne kan bli (enligt mig)


Veg lasagne

2 morötter
2 zucchini
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
0,5 chilipeppar eller annat med hetta
1 msk olja
1 brk krossade tomater
2 dl creme fraiche ( använder yoplaits 8 % )
2 tsk salt
0,5 tsk socker
nymalen svartpeppar
blad från en kruka basilika
250 g frusen bladspenat, tinad
200 g fetaost
lasagneplattor
100 g riven ost, smakrik!

Skala och skär morötterna och zucchinin i halvmånar, hacka löken, vitlöken och chilin.
Fräs löksorterna i oljan tillsammans med morötterna, tillsätt zucchinin, tomaterna, CF och kryddorna utom basilikan. Låt puttra i 10 minuter, tillsätt basilikan. Smaka av och justera framför allt chilimängden.
Krama ur spenaten, smula fetaosten och börja lägga samman lasagnen. först lite sås, lasagneplattor, sås, hälften av spenaten och fetaosten, lasagneplattor, sås, resten av spenaten och fetaosten, lasagneplattor, sås och så den rivna osten. Grädda i 225 grader ca 30 minuter. (OBS! Vi använde oss av färska lasagneplattor och hade bara inne lasagnen i ca 15 min)


Lycka till och smaklig måltid.

Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0